I helgen 1-2 juni var det så dags för det efterlängtade traktorrallyt genom Halmstad och ner till Laholm. Dagen började bra med strålande solsken och högsommarvärme. Alla samlades i Särdal hos Anders och kl 9.00 började traktorerna rulla.

Vi tog sikte mot Halmstad och körde på småvägar längs kusten och genom Vapnödalen för att anlända vårt första stopp; Galgberget. Där pausade vi en stund för att fylla på vätskeförrådet innan vi fortsatte genom Halmstad förbi slottsmöllan.

Efter Halmstad körde vi mot Trönninge och stannade till vid Rolles för att få i oss lite lunch. Där kylde vi även ner oss med glass innan vi återigen begav oss av ytterligare söderut. Vi passerade Påarp, Laxvik, Lilla Böslid och Gullbranna på väg mot vårt nästa mål; Stig Jönsson i Tönnersa.

Där tittade vi på traktorer, gamla tröskverk och redskap. Han hade även ett gammalt sågverk och ett rum fyllt med gamla musikatiraljer, såsom radioapparater, förstärkare, skivor, fioler och nyckelharpor samlat från bygden.

Färden fortsatte söderut mot Bengt Jönsson i Köpinge. Där öppnade sig himlen med dunder och brak och alla skyndade sig in i maskinhallen för att inte bli alltför blöta. Barnen njöt av vattenpölarna medan vi andra passade på att dricka lite eftermiddagskaffe och äta bullar.

Bengt Jönsson visade oss runt bland trimmade traktorer både med och utan hjul och han startade upp Kalle Tagessons "nya" pullingtraktor vars avgaser förmörkade hela maskinhallen.

Efter att regnet slutligen hållit upp begav vi oss så mot Ebbarp och vårt övernattningsläger. Där blev vi emottagna av Tommy och Ragnhild vilka upplät plats för övernattning vid deras stuga. Vi tog varsin öl, lastade ur, satte upp tält och begav oss slutligen ner mot sjön för att bada, iallafall de modigaste. Vattnet var svalt, men skönt. Efteråt grillades det och sista sänggåendet skedde runt tolvsnåret.

På Söndagen började vi med frukost i uterummet. Sedan startades traktorerna upp en efter en och Ove förvärmde tändkulan innan den smattrade igång. Vi körde förbi Karsefors på färden mot Ysby och Gustav Johansson för att se hans stora John Deere-samling. Vi fick även höra det härliga mullret från hans 5020.

Vidare styrde vi fronten hemåt förbi Skogaby, Veinge kykby och Öringe mot vårt nästa mål; Boarp, där vi åt lunchbuffé i golfrestaurangen. Mätta och nöjda fortsatte vi hemåt förbi Tönnersjö, Skedala och Åled till vårt sista stopp vid kiosken i Spånstad. Där käkade vi glass och drack kaffe.

Sedan körde vi genom skog och över berg mot Biskopstorp, förbi Risarp och Harplinge mot målet: Särdal. Vid 18-tiden nådde vi så vår slutdestination.

Vår utflykt tog drygt tio timmar att köra och var ca 15 mil lång, och alla var nöjda. Nu ser vi fram emot nästa spännade resa.

Tack till alla som var med: Ove, Anders, Helen, Tommy, Tommy, Håkan, Daniel, Ola och Mikael. Samt ett gäng duktiga barn!

Ett särskilt tack till de vi besökte under resans gång!